Våre støttespillere
KIL TOPPFOTBALLS OFFISIELLE HJEMMESIDE
Hjem
Mandag 9. desember 2019

HJEM
BILLETTER
KLUBBEN
LAGENE
KAMPER
TABELLER
NETTBUTIKK
KIL-SUPPORTER
SPONSOR
BILDEGALLERI
FOTBALLSKOLEN
KONGSVINGER IL
NYHETSARKIV
PRESSE
LINKER
KILTV
 
 

Hvorfor er det så lite skader?

Av Jo Raabe. Publisert  22.03.2009
Fysioterapeut Fredrik Birkemo med spesialtilpasset styrketreningsprogram  

Kristian Jahr i full strekk.
For tiden er det nesten bemerkelsesverdig lite skader i KIL-stallen. Dersom man ser bort fra benbruddet til Magne Sturød er det bare smårusk med de andre spillerne. Der man tidligere har slitt med Gilmores Groin, ømme muskler i lysken og strekker i baklåret er det nå nesten bare fryd og gammen. Fredrik Birkemo vil gjerne tro at grunnen til dette er at spillerne gjennom hele vinteren har fulgt et nyutviklet program for å øke spillernes styrke.

- På godt norsk kan vi kalle det for slyngetrening. Målet er å få mer indre styrke. Vi vil at musklene skal stabilisere rundt leddene. Treningen skal gjøre at man utfører fotballbevegelser med større kraft samtidig som man blir mindre utsatt for skader, forteller Birkemo.

Fredrik Birkemo instruerer Magnus Sylling Olsen
Selve prinsippene er ikke nye, det Birkemo har gjort er å sette det hele i system samt tilpasse det til de bevegelsene som er spesielle for fotballspillere. Det betyr spesiell fokus på lyske, baklår og korsrygg. Økt styrke i ryggen gir for eksempel mindre belastning på hofte og knær.

- Jeg har tatt utgangspunkt i et felles program for alle, men med mulighet til individuelle tilpasninger. Stort sett har alle hatt jevn progresjon, så vi har for det meste kunnet gjøre det samme i hele gruppa. Vi satser på å fortsette med dette gjennom hele sesongen, fortsetter fysioterapeuten.

Magnus Sylling Olsen har fulgt opp treninga hele vinteren og er godt fornøyd med effekten:

- Jeg merker godt at jeg har blitt sterkere i hoftene. I begynnelsen opplvede jeg at jeg «falt ut» i hofta tidlig, men nå er det mye mer stabilt, forteller han.

Edier er stor og sterk og kan brukes som eksempel. Magnus Solum følger interessert med.
- Liknende opplegg hadde vi både i Tromsø og i Danmark. I Tippeligaen er nok dette ganske vanlig, forteller rutinerte Roger Risholt.

De fleste klubbene som er på La Manga setter opp to fotballøkter hver dag. KIL klarer seg med en, og har derfor blant annet tid til å gjennomføre Birkemos slyngetrening.

- Når jeg har vært på treningssamlinger før har vi alltid hatt to treninger med ball hver dag, men jeg synes dette er glimrende trening, forteller Steinar Strømnes.

Magnus Sylling Olsen istemmer:

- Jeg er helt enig – det som også er et pluss er at vi får bedre kvalitet på den daglige fotballøkta.


Steinar Strømnes er meget godt fornøyd med treningsopplegget på La Manga.


Lars Christian Krogh Gerson

Del på Facebook

 

KIL Toppfotball, Brugata 47b, 2212 Kongsvinger, tel 62 88 85 10. Web-redaktør Jo Raabe kilpost@kil.no. Design: Lars Ovlien - Webhotell og programmering: Østlandsnett AS
 

Mapei

Fotballskolen 2011

 

Hjem Sparebanken Hedmark Eidsiva Umbro Glåmdalen Toms Eda supermarket Økonor